HEJNÝ: Parkety

Prostředí Parkety vede děti k získání zkušeností s analýzou a syntézou rovinných tvarů.

Používá se při něm čtverečková podložka a vystříhané parkety. Žák si vybere patřičné parkety, které pokládá na podložku.

[obrázek] Hejný M., Jirotková D., Slezáková– Kratochvílová J., učebnice Matematika pro 1/ II. díl pro ZŠ, 1.vydání, Plzeň, FRAUS, 2007, ISBN 978-80-7238-627-7, s. 53

HEJNÝ: Dřívka

Dřívkové tvary slouží k poznávání rovinné geometrie manipulativní činností. Děti tvoří a přeměňují tvary podle daných podmínek. Získávají první zkušenosti s obsahem, obvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi.

Úlohy s dřívkovými tvary prohlubují geometrické znalosti, rozvíjí logiku, učí žáky hledat řešení, diskutovat, argumentovat.

[obrázek] Hejný M., Jirotková D., Slezáková– Kratochvílová J., učebnice Matematika pro 1/ II. díl pro ZŠ, 1.vydání, Plzeň, FRAUS, 2007, ISBN 978-80-7238-627-7, s. 41

KROUŽEK: První hodina 6. 10. 2017

Dnes jsme si užili první hodinu Hejného matematiky. Po seznámení a matematické rozcvičce s kaštany jsme rovnou skočili do prvního prostředí, které se v Hejného metodě využívá jako předstupeň klasických rovnic. Seznámili jsme se s dědou Lesoněm a představili jsme si zatím tři z jeho zvířátek – myšku, kočku a husu. Zvířátka hrají přetahovanou a každé z nich má jinou sílu.

Děti se na chvíli staly zvířátky a mohly si oblíbenou hru zvířátek dědy Lesoně vyzkoušet. Vytvořili jsme dvě družstva, proti sobě vždy nastoupila dvojice, řešili jsme, kdo je silnější, a ten pak přetáhl slabšího do svého týmu.

Kočka vítězí nad myškou, husa nad kočkou, ale pokud se potká husa s týmem kočky a myši, je to nerozhodně a obě strany si volají posilu…

Po skončení přetahované si k sobě děti hledaly kamaráda, který má stejnou sílu.

Více o tomto prostředí: Zvířátka dědy Lesoně

HEJNÝ: Zvířátka dědy Lesoně

Matematické prostředí Děda Lesoň umožňuje dětem pracovat s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Lesoň zvířátka baví a pořádá pro ně různé soutěže. Velice oblíbená je hra na přetahovanou. Kočka má sílu jako dvě myši. Je to první vztah, který děti poznávají. Další vztahy, se kterými se děti seznamují postupně, jsou následující: husa je stejně silná jako kočka a myš, pes je silný jako husa a myš, koza je silná jako pes a myš atd.

V tomto prostředí jsou postupně zaváděny různé typy úloh. Děti naprosto běžně používají základní ekvivalentní úpravy rovnic:
Výměna obou stran rovnice:
„Je jedno, jestli je první družstvo zelené a druhé žluté nebo naopak.“
Přičtení stejného čísla k oběma stranám rovnice:
„Do každého družstva můžu přidat stejné zvířátko, pořád budou stejně silná.“
Odečtení stejného čísla od obou stran rovnice:
„V každém družstvu je jedna myš, tak je můžu klidně dát pryč.“
Vynásobení obou stran rovnice stejným číslem různým od 0:
„Pes je stejně silný jako dvě kočky. A dva psi jako čtyři kočky. A tři psi jako šest koček. A tak pořád dál.“ 
Úpravy výrazů na jednotlivých stranách rovnice:
„Můžu vyměnit psa za dvě kočky a nic se nestane.“
Rovnice patří k pilířům matematiky. Při jejich výuce se obvykle zdůrazňuje nácvik postupů. Ale pro rozvoj matematického myšlení dítěte je důležitější chápání vztahů, které jsou rovnicemi popisovány. Proto je toto prostředí zaměřeno na situace, v nichž mohou děti odhalovat různé zákonitosti rovnic i jevů, které rovnice popisují.

Zdroje:

Hejný, M., Jirotková D., Slezáková-Kratochvílová, S. Matematika 2/1. díl: Pracovní učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2008
http://www.bomerova.cz/deda-leson