HEJNÝ: Krychlové stavby

Krychlové stavby jsou geometrickým prostředím, které významně přispívá do 3D geometrie. Navíc je to prostředí, se kterým mají děti bohaté zkušenosti od útlého věku. Stavět ještě ale neznamená, že je vždy vytvořena krychlová stavba.
Krychlové stavby jsou objekty, které jsou postaveny z volných stejně velkých krychlí, krychle se dotýkají celou stěnou, stavba se dá přenést po sloupečcích (stavba stojí na podložce).

Zdroje:
Hejný, M., Jirotková D., Slezáková-Kratochvílová, S. Matematika 2/1. díl: Pracovní učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2008
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
MF Dnes

KROUŽEK: 10. 11. 2017

Dnes jsme plynule navázali na předchozí hodinu, kdy jsme si představili první součtové trojúhelníky. Tentokrát jsme se vrhli na ty složitější.

Nejprve jsme přiřazovali čísla na trojúhelníkové šablony…

…pak jsme si zkoušeli sami vyplňovat trojúhelníky různé obtížnosti.

Společně jsme si připomněli tabulkovou evidenci, abychom se pak pustili do svých pracovních listů.

Hodinu jsme ukončili společnou hrou – každý dostal svůj tým zvířátek dědy Lesoně a postupně jsme se zapojovali do přetahované.

Dnes jsme pořádně provětrali mozkové závity 🙂

Více o těchto prostředích:
Součtové trojúhelníky
Sběr dat (tabulkou)
Zvířátka dědy Lesoně

KROUŽEK: 3. 11. 2017

Dnešní hodinu jsme začali na koberci, kde na nás čekala hromada zvířátek dědy Lesoně. Připomněli jsme si sílu psa, se kterým jsme se seznámili na minulé hodině. Tvořili jsme rovnosti, nejprve společně, potom si každý zkusil vytvořit dvě vlastní stejně silná družstva.

Pokračovali jsme v dovednosti sběru dat. Sledovali jsme dva parametry – tvar a barvu. Učili jsme se vyplňovat tabulku a číst informace evidované v tabulce. Šlo nám to skvěle! Navíc jsme při tom procvičovali názvy geometrických tvarů. Už poznáme i šestiúhelník.

V poslední třetině hodiny jsme se seznámili se součtovými trojúhelníky. Skvěle jsme si s nimi poradili, známe totiž kouzelnou formulku: levá ruka – pravá ruka – do misky 🙂 Takže příště se můžeme vrhnout na mnohem složitější trojúhelníky…

Více o těchto prostředích:
Součtové trojúhelníky
Sběr dat (tabulkou)
Zvířátka dědy Lesoně

HEJNÝ: Součtové trojúhelníky

Prostředí je zaměřeno na poznávání bohatšího souboru geometricky popsaných aritmetických vztahů.

Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus – omyl.

Dochází k objevování zákonitostí jako cesty k urychlení řešení úloh a k procvičování početních operací sčítání a odčítání.

V součtových trojúhelnících platí základní pravidlo: každé číslo je součtem dvou čísel ležících nad ním. Ačkoli nám někdy pomůže přemýšlení, vůbec nevadí, když děti řeší těžší úlohy metodou pokus-omyl. Alespoň si procvičí sčítání a odčítání.

Zdroje:
HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika: pro 2. ročník základní školy- příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008, 183 s. ISBN 978-807-238-771-1, s. 32
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
MF Dnes

HEJNÝ: Sběr dat (tabulkou)

Sběr dat (tabulkou) je první etapou rozvíjení schopnosti práce s daty.
Druhá etapa spočívá ve využití informace evidované v tabulce.

Zdroj:
HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika: pro 2. ročník základní školy- příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008, 183 s. ISBN 978-807-238-771-1, s. 34